لیزر برش و حکاکی, لیزر حکاکی

حکاکی چهره روی چوب – آموزش

حکاکی عکس
حکاکی چهره

حکاکی چهره

در این پست ما قصد داریم یکی از نرم افزار های کاربردی در ضمینه لیرز به نام laser grbl برای حکاکی به شما آموزش دهیم اما قبل آن می خواهیم معایب روش های انجام سوخته نگاری مثل کار با هویه و… را نسبت به دستگاه لیزر حکاکی شرح دهیم .

شاید شما به دنبال یک راه سریع و کم هزینه برای حکاکی روی چوب باشید تا یک چهره یا برند یا نشان تجاری خود را روی محصول خود حک کنید و یا می خواهید با ارایه این خدمات به مشتریان کسب درآمد کنید .روش های زیادی برای حک کردن تصویر بر روی چوب است از استفاده از هویه ، شابلون ، گرفته تا وسایل مدرن تر مانند لیزر و چاپ و مهر .

مشکلات استفاده از هویه در سوخته نگاری

سوخته نگاری

سوخته نگاری

این روش که به سوخته نگاری معروف است ارزان ترین و اما دشوار ترین روش برای این کار استفاده از هویه برای این کار است . استفاده از هویه دردسر های خاص خودشو داره ، اول این که شما باید یک نقاش ماهر باشید ، آنقدر مسلط باشید که خطایی انجام ندهید چون پاک کنی وجود ندارد ، یک هویه خوب داشته باشید تا بعد چند روز کار کردن ضعیف نشود و… . بغیر از اینکه استفاده از هویه خطر سوختگی را نیز دارد ، دقت و سرعت کار پایین است و این باعث می شود کیفیت کار پایین بیاید و مشتری از نتیجه کار راضی نباشد .

سوخته نگاری با هویه

سوخته نگاری با هویه

مشکلات استفاده از شابلون برای حکاکی

شابلون

شابلون

استفاده از شابلون نیز تنوع کاری شما را محدود به شابلون ها می کنند و این باعث می شود شما تنوع کاری کمتری داشته باشید و مشتری کمتری نیز خواهید داشت . این روش فقط زمانی کاربرد دارد شما فقط یک لوگو دارید و فقط میخواهید آنرا را بر روی محصول خود می زنید و قرار نیست از طرح های متنوع استفاده کنید

مشکلات استفاده از چاپ یا مهر برای حکاکی

در مهر زدن و چاپ چون از جوهر استفاده می شود ماندگاری طرح بسیار پایین بوده در مجاورت رطوبت کیفیت کار از بین می رود در ضمن استفاده از مهر مانند استفاده از شابلون تنوع کاری شما را پایین می آورد

دستگاه لیزر برای حکاکی بر روی چوب

دستگاه لیزر حکاکی

دستگاه لیزر حکاکی

استفاده از لیزر مزیت های فراوانی دارد ، دیگر شما نیاز به مهارت خاصی نخواهید داشت ، کیفیت و سرعت کاری شما بالا خواهد بود و می توانید به تولید زیاد برسید ، تنوع کاری شما نامحدود می شود و هر چه می بینید را می تانید روی چوب حک کنید ، در ادامه به شما یاد می دهیم چگونه یک تصویر دلخواه روی چوب حکاکی کنید .

آموزش حکاکی روی چوب

نکته : آموزش دقیق و کامل نرم افزار laser GRBL برای حکاکی روی چوب و پارچه و… به صورت فیلم در سی دی آموزشی دستگاه های لیزر که از سایت می خرید موجود می باشد .

نکته2 : برای استفاده از حکاکی یا برش لیزری نرم افزار های زیادی است که در اینجا ما از نرم افزار laser GRBL استفاده می کنیم .

laser grbl

laser grbl

پس از اینکه اتصال کابل به دستگاه لیزر و کامپیوتر را برقرار کردیم با انتخاب COM و baud مناسب دستگاه به کامپیوتر متصل می شود . دستگاه لیزر سایت جی کد تماما با buad 115200 می باشد. COM همان شماره درگاه USB کامپوتر شماست که کابل لیزر را به آن متصل کردید ، با زدن بر روی زبانه کشویی COM مربوطه خود به خود ظاهر می شود .

نرم افزار لیزر

نرم افزار لیزر

حال بر روی اتصال کلیک می کنیم و اتصال بین لیزر وکامپیوتر برقرار می شود و با زدن بر روی عکس قفل (کنار عکس کره زمین که نقطه صفر را تعیین می کند ) تمام امکانات نرم افزار laser GRBL برای شما باز می شود . پس از برقراری اتصال تمام گزینه برای شما روشن می شود .

گاربل

گاربل

پس به طور خلاصه ، ابتدا COM را انتخاب می کنید بعد بر روی اتصال و بعد روی قفل یک بار کلیک می کنید . حال باید با زدن انتخاب فایل فایل مورد نظر را انتخاب کنید .

تنظیمات حکاکی چهره روی چوب

بعد اینکه اتصال برقرار شد با زدن بر روی فایل یک عکس دلخواه چه رنگی یا سیاه سفید برای حکاکی انتخاب می کنیم ، ابتدا بهتره یک عکس سیاه سفید را انتخاب کنید تا ریزه کاریا دستتون بیاد .

نرم افزار حکاکی چهره

نرم افزار حکاکی چهره

اولین گام تنظیم نور و کانتراست می باشد ابتدا قبل تنظیمات نور مطمین شوید Resize  در مد smooth (HQ Biqubic) قرار دارد . تنضیمات نور بسیار مهم است ، همان طور که می بینید پس زمینه عکس من سفید است ، اگر تنظیمات نور را درست انجام ندهید لیزر در قسمت پس زمینه حرکت می کند و با توان بسیار پایین حکاکی می کند ، شاید لیزر چیزی حک نکند ولی اصلا لازم نبود لیزر به این نقاط برود این پونه زمان حک شما افزایش می یابد ، شما با تنظیم این مقدار ضمن تنظیم جزییات عکس می توانید زمان حکاکی را نیز کاهش دهید.

نرم افزار حکاکی

نرم افزار حکاکی

همان طور که در تصویر می بینید ، با تنظیمات اشتباه نور پس زمینه عکس بالایی به رنگ تیره در آمده و لیزر در این نقاط حرکت خواهد کرد و اگر این مقدار زباد باشد حتی حکاکی نیز انجام می دهد. اما در عکس پایین یک تصویر بهیه را می بینید و به اصلاح جی کد g-code گیری شما حالت بهینه دارد .

انتخاب مد کاری برای حکاکی لیزری

بعد از انجام تنظیمات نور نوبت به انتخاب مد کاری می باشد . هر یک از این مد ها کاربرد خودش را دارد . تنها 3 مد برای حکاکی چهره کاربرد دارد . بهترین مد line to line tracing  می باشد و توصیه می کنیم برای حکاکی چهره از این مد استفاده کنید .

بعد آن مد passthrough می باشد ، در این مد شما هیج تنظیماتی حتی اندازه عکس را نمی توانید روی عکس اعمال کنید و همه چیز را نرم افزار کنترل می کند . در این مد سایز عکس طبق سایز واقعی عکس در نطر پرفته می شود و تعداد خطوط در یک میلیمتر هم مقدار زیادی دارد و لیزر در نقاط سفید که حکاکی انجام نمی شود نیز حرکت می کند که زمان حکاکی را فوق العاده طولانی می کند . به این دلیل استفاده از این مد نیز توصیه نمی شود.

کم کاربرد ترین آن مد 1bit DW dithering می باشد . در این مد تمام عکس خطوط به صورت نقطه نقطه حکاکی می شود ، از این مد برای حکاکی روی پارچه های لی و جین می توان استفاده کرد .

انتخاب جهت حرکت و تعداد خطوط در فرایند لیزر کاری

تعداد خطوط در میلیمتر

تعداد خطوط در میلیمتر

از قسمت direction میتوان جهت حرکت لیزر را انتخاب کرد این جهات در مد line to line tracing به شرح زیر می باشند :

horizontal به معنی افقی یعنی لیزر در جهت افقی یک خط کامل را حرکت می کند و بعد به مقدار تعیین شده در تعداد خطوط در فرایند لیزر کاری ( مقداری که در قسمت quality تعیین می کنیم ) در جهت عمودی حرکت می کند .

vertical به معنی عمودی است و بر عکس horizontal می باشد.

diagonal لیزر با زاویه 45 درجه حرکت می کند .

انتخاب این مد ها بستگی به خودتان دارد ، اما این نکته باید در نظر بگیرید اگر مثلا دستگاه شما برای محور X دو موتور دارد و وزن بیشتری را قرار است جابه جا کند بهتر است مقدار حرکت در محور به کمترین مقدار خود برسد.

تعداد خطوط در فرایند لیزر کاری یا تعداد خطوط در میلیمتر همان مقدار تعداد حرکت رفت و برگشتی است که لیزر در یک میلیمتر انجام می دهد . هر چه این تعداد بیشتر باشد خطوط حکاکی پیوسته تر خواهد بود ، اما باید دقت داشته باشید که افزایش بیش حد تعداد خطوط در فرایند لیزر کاری اگر از مقدار مشخصی بیشتر شود علاوه بر زیاد شدن زمان حکاکی اثر سو در کیفیت خواهد شد .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =