لیزر حکاکی

انواع لیزر کدامند

انواع لیزر
انواع لیزر

انواع لیزر

در این پست به مطالعه جزیی انواع لیزر ها شامل لیزر های حالت جامد ، لیزر های گازی ، لیزر های بخار فلزات ، لیزر اگزیمر ، لیزر های مایع یا رزینی ، لیزر های شیمیایی ، لیزر های نیمه رسانا ، لیزر های الکترون آزاد می پردازیم و در پست های بعد هر کدام را به صورت جدا مورد مطالعه قرار می دهیم .

از آنجا که تنوع لیزر ها بسیار زیاد است در این پست به برخی از لیزر ها که مشهور ترند و کاربرد بیشتری دارند پرداخته می شود.

لیزرها را می توان به طرق مختلفی تقسیم بندی کرد مثل کاربرد های صنعتی ، آزمایشگاهی یا مخابراتی ، توان تولیدی ، رنگ بیناب آن یا طبیعت فیزیکی ماده فعال آن و… تقسیم بندی کرد . در این پست ما لیزر ها را با توجه به نوع محیط فعال لیزر تقسیم بندی می کنیم و در پست های آینده هر کدام را به طور دقیق مورد برسی قرار می دهیم .

انواع لیزر بر اساس محیط فعال

بر مبنای محیط لیزر ها به گروه های زیر تقسم بندی می شوند :

  1. لیزر های حالت جامد
  2. لیزر های گازی
  3. لیزر های بخار فلزات
  4. لیزر اگزیمر
  5. لیزر های مایع یا رزینی
  6. لیزر های شیمیایی
  7. لیزر های نیمه رسانا
  8. لیزر های الکترون آزاد

لیزر های حالت جامد :

لیزر های حالت جامد

لیزر های حالت جامد

لیزر جامد لیزری است که محیط فعال آن ها جامد شامل بلور یا شیشه باشد ، از بین موارد بالا محیط لیزر های دیود نیز جامد هست ولی در این دسته قرار نمی گیرد . مهمترین انواع لیزر های حالت جامد شامل موارد زیر است :

لیزر بلور یاقوت – لیزر بلور یاگ YAG – لیزر بلور CaWo4 و CaF2 – لیزر YLF

لیزر های گازی

لیزر های گازی

لیزر های گازی

در این لیزر ها محیط لیزری یک گاز یا مخلوطی از چند گاز است  که یک گاز مولد اصلی است مانند لیزر هیلیوم –نیون یا لیزر آرگون و و معروف ترین آن لیزر co2  گازکربنیک و N2 نیتروژن . در پست های آینده به توضیحات تکمیل انواع لیزر های گازی بخصوص لیزر CO2 خواهیم پرداخت

لیزر CO2

لیزر CO2

لیزرهای اگزیمر EXCIMER

لیزرهای اگزیمر

لیزرهای اگزیمر

اگزیمر به مولکول های دو اتمی اطلاق می گردد که در حالت برانگیخته خود شبه پایدار و در حالت پایه ناپایدارند . از جمله این مولکول ها می توان به KrF  ، ArF اشاره کرد . توان خروجی این لیزر ها در حد متوسط است و کاربرد آن جداسازی ایزوتوپ ها ، پزشکی و مکانهایی که نیاز به چشمه فرابنفش شدید است استفاده می شود .

لیزر های شیمیایی

لیزر های شیمیایی

لیزر های شیمیایی

در لیزر های شیمیایی از انرژی شیمیایی برای برانگیختگی و وارونگی جمعیت مولکول ها استفاده می کنند . انرژی شیمیایی انرژی زیادی تولید می کند و این انرژِی می تواند به صورت حرکت چرخشی یا ارتعاشی د مولکول ها ذخیره شود . از انواع لیزر های شیمیایی می توان به HF , DF , HCl , HBr اشاره کرد که محدود طول موج بین 3.5-5 میکرون را ایجاد می کند و توان زیادی نیز دارد.

لیزر های مایع

در این لیزر ها محیط لیزر از حل شدن یک رنگ آلی مانند رودامین 6G در یک حلال مانند اتانول ساخته می شود . مایعات نسبت به جامدات از یکنواختی بیشتری برخوردار هستن و در ضمن محلول رنگ آلی به شدت فلویورسانس هستند و می توانند نور را جذب کنندو خو خود نورانی شوند .

از رنگ های آلی مهم یغیر از رودامین 6G می توان به به کورمارین ، سدیم فلویورسین و پلی فنیل اشاره کرد که در انواع لیزر مایع استفاده می شود .

لیزر دیود یا نیمه رسانا

لیزر دیود

لیزر دیود

اصول فیزیک لیزر دیود بسیار شبیه به دیود های نور گسیل یا همان LED ها می باشد .در این لیزر ها محیط لیزری پیوندگاه نو نیمه رسانای نوع N و P است . برای دستیابی به حالت لیزری باید وارونگی جمعیت تا شرط استانه به وجود آید و سپس نشر القایی ایجاد شده در پیوندگاه تقویت شود .

لیزر دیود ها بسیار متوع هستم و ناحیه وسیعی از طول موج های نسبتا وسعی از حدود نور مریی تا ادون قرمز را تئلید می کنند .

از ویژگی تمام لیزر دیود ها کوچکی و قابل تزویج با مدار های الکتریکی می باشد . در پست های آینده به توضیح مفصل تر لیزر دیود ها پرداخته می شود .

دیود لیزر

دیود لیزر

لیزر الکترون آزاد

لیزر الکترون آزاد

لیزر الکترون آزاد

در این لیزر ها الکترون ها الکترون ها به اتم یا مولکول وابسته نیستن و به صورت آزادانه تهیه و در داخل یک میدان مغناطیسی متناوب به حرکت در می آیند .حرکت تاکترون ها در داخل چنین میدانی به صورت تناوبی شتاب دار بوده و خود ضمن حرکت امواج الکترو مغناطیسی صادر می کنند ، بنابر این در این لیزرها از بر هم کنش الکترون و میدان مغناطیسی استفاده می شود .

در پست های آینده ضمن توضیحات تکمیلی در در مورد انواع لیزر به کاربرد های مختلف آن اشاره خواهیم کرد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + هفده =