لیزر, لیزر برش و حکاکی

راهنمای خرید دستگاه لیزر برش پارچه و نمد

برش لیزری ، بدون نیاز به الگو

انتخاب یک دستگاه لیزر برای برش نمد و پارچه به فاکتور های بسیار مهمی بستگی دارد .جنس پارچه ، توان مورد نیاز ، تیراژ تولید ، سرعت دستگاه ، سایز ، قیمت و… همگی فاکتور های بسیار تاثیر گذار در انتخاب دستگاه لیزر خواهند بود .
دراین پست قصد داریم شما را در خرید دستگاه لیزر برای برش پارچه و نمد راهنمایی کنیم اما ابتدا قصد داریم مزایا دستگاه لیزر نسبت به برش با دست را برای شما شرح دهیم .

مزایای برش لیزری برش پارچه و نمد نسبت به دستی

برش دستی با کشیدن الگو روی پارچه

برش دستی با کشیدن الگو روی پارچه

زمانی که شما به کیفیت و سرعت تولید خود اهمیت می دهید و قصد دارید راندمان کاری را بالا ببرید به ماشین الات روی می آورید . هر چه این ماشین الات پیشرفته تر خروجی کار ما بهتر خواهد شد . از این رو دستگاه های لیزر امروزه جایگزین قیچی ، هویه و… شده اند .
مزایای ذستگاه لیزر :

  1. سرعت و کیفیت برش بالاتر نسبت به حالت دستی
  2. ریش ریش نشدن لبه های پارچه
  3. عدم نیاز به شابلون و خطر سوختگی کمتر
  4. عدم نیاز به طراحی روی پارچه جهت برش دستی
  5. تعداد نیروی انسانی کمتر و حذف هزینه های اضافه
برش لیزری ، بدون نیاز به الگو

برش لیزری ، بدون نیاز به الگو

چه افرادی از دستگاه لیزر استفاده می کنند

امروزه دستگاه های لیزر هم در تولید کنندگان بزرگ و هم تولید کنندگان خرد و خانگی دیده می شود .هرحرفه ای که با پارچه و نمد سرو کار دارد می تواند از این دستگاه استفاده کند . خیاط ها ، عروسک ساز ها ، تولید کنندگان وسایل نمدی ، گل سازی ها ، تولید کنندگان پوشاک و … نمونه مشاغلی هستن که از دستگاه لیزر برای تولیدات خود استفاده می کنند .

 

فاکتور های انتخاب دستگاه لیزر برش پارچه و نمد

شاید این گونه به نظر بیاید که انتخاب دستگاه لیزر برای برش پارچه کار بسیار راحتی باشد اما یک انتخاب مهندسی همیشه کار آسانی نیست . انتخاب یک دستگاه قوی همیشه یک انتخاب درستی نیست ، این انتخاب هزینه سنگینی دارد که نرخ بازشگست سرمایه را پایین تر می آورد .
برای انتخاب یک دستگاه مناسب باید به فاکتور های زیر دقت نمود.

جنس و ضخامت پارچه و نمد

اولین فاکتور در انتخاب دستگاه لیزر برای برش پارچه و نمد ، ضخامت و جنس آن است . این فاکتور مهمترین بخش انتخاب دستگاه لیزر می باشد ، زیرا سایر موارد بسیار به این بخش وابسته هستن .

تاثیر هر لیزر بر روی انواع مختلف چرم متفاوت است

تاثیر هر لیزر بر روی انواع مختلف چرم متفاوت است و بستگی به ضخامت و سختی آن دارد

 

تیراژ و سرعت دستگاه برش

برای انتخاب لیزر باید به تیراژ تولید خود توجه کنیم ، مثلا آیا دستگاه قادر است 1000 عدد از متریال مورد نظر ما رو در 8 ساعت کاری برش بزند . یا برای انجام این خواسته به چه تعداد دستگاه نیاز است . سرعت دستگاه هنگام برش تعیین کننده این خواسته است .
سرعت به عنوان یکی از پارامتر های ورودی در دستگاه لیزر با واحد میلی متر بر ثانیه و یا میلی متر در دقیقه مشخص می شود که اپراتور بر حسب تجربه خود آنرا وارد میکند .
سرعت انجام برش دستگاه لیزر بستگی به توان آن دارد و با هم رابطه مستقیم دارند ، در قسمت توان بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد .

توان دستگاه لیزر برش پارچه و نمد

لیزر انتخابی باید قادر به برش متریال مورد نظر باشد ، فاکتور توان لیزر بسیار وابسته به سرعت دستگاه می باشد و اپراتور بستگی به توان انتخابی ، سرعت حرکت را وارد میکند . توان وارد شده در نرم افزار لیزر معمولا عددی بین 0 – 100 و یا در برخی نرم افزار ها بین 0-1000 می باشد .
رابطه توان لیزر با سرعت انتخابی یک رابطه تقریبا مستقیم هست . یعنی هر درصدی که سرعت دستگاه بیشتر شود تقریبا به همان درصد باید قدرت آن بیشتر شود . البته این رابطه صد در صد درست نیست اما شما را برای رسیدن به مقادر درست توان و سرعت کمک میکند .

تنضیمات سرعت و قدرت برای برش لیزری

تنضیمات سرعت و قدرت برای برش لیزری

سایز دستگاه لیزر

سایز دستگاه بستگی به نیاز شما دارد. بهتر است هنگام انتخاب سایز دستگاه خود به طول و عرض پارچه یا نمد هایی که برش می زنید بیشتر توجه کنید .
جی-کد دستگاه مورد نظر شما را طبق نیاز شما خواهد ساخت .

قیمت دستگاه لیزر برش پارچه و نمد

قیمت دستگاه با توجه به توان دستگاه که بستگی به ماژول لیزر دارد و سایز انتخابی و نوع شاسی می تواند متفاوت باشد .
شاسی دستگاه به دو دسته تی شکل و چهارچوب دار تقسیم بندی میشوند .
لیزر ای تی شکل به علت استفاده از متریال کمتر و تنها دو موتور برای حرکت قیمت کمتری دارند . این شاسی ها برای سایز کمتر از 25 در 30 مورد استفاده قرار میگیرند .

لیزر خانگی

لیزر خانگی

لیزر های بزرگتر دارای شاسی های چهار چوب دار هستن . این مدل شاسی برای حرکت نیاز به 3 عدد موتور دارد . سایز شاسی ها طبق نیاز شما ساخته میشود . در شکل زیر دو دستگاه لیزر در سایز 60 در 90 و 60 در 120 را مشاهده می کنید .

لیزر 30 وات سایز 60 در 120

لیزر 30 وات سایز 60 در 120

هزینه تعمیر و نگهداری

از جمله ویژگی های دستگاه لیزر رو میزی تعمییرات و نگهداری بسیار ساده آن می باشد . دستگاه های لیزر رو میزی نیاز به روغن کاری نداشته و فقط شیشه هد لیزر آن هر چند ماه یکبار باید تمیز شود تا دوده حاصل از برش و حکاکی روی لنز  تمیز شود .

نمونه دستگاه های برش پارچه موجود در سایت

تقریبا تمام لیزر های 7 وات به بالا قادر به برش پارچه می باشند ، اما برای برش نمد ، لیزر های 15 وات به بالا توصیه می گردد. از لیزر 7 وات می توان برای برش پارچه آستری استفاده کرد ولی برای ضخامت های بیشتر باید از لیزر های دیگر استفاده کرد .

در این قسمت سایر دستگاه های برش پارچه و نمد را می توانید مشاهد کنین

لیزر برش پارچه

لیزر برش پارچه

نحوه کار با دستگاه برش لیزر

برای کار با دستگاه لیزر نیاز به یک کامپیوتر یا لب تاب می باشد . با استفاده از یک کابل اتصال ارتباط بین کامپیوتر و دستگاه برقرار می شود .حال نوبت به طراحی طرح مورد نظر برای برش کاری و دادن طرح به دستگاه برای برش پارچه و نمد است .

طراحی برای برش لیزر

با استفاده از تمامی نرم افزار هایی که قادر به خروجی گرفتن طرح به صورت DXF می باشند میتوانید طراحی خود را انجام دهید . از جمله نرم افزار معروف در این ضمینه : کورل ، اتوکد ، سالیدورک و سایر نرم افزار های طراحی را می توان نام برد .
علاوه بر این نرم افزار LIGHTBURN کار همه را آسان کرده . زیرا این نرم افزار علاوه بر این که قسمت طراحی داشته و قادر به خواندن فایل های DXF است ، به دستگاه لیزر نیز متصل می شود .

نمونه طراحی برای برش لیزری را میتوانید در این پست مشاهد کنید .

نرم افزار lightburn

نرم افزار lightburn

سخن آخر در انتخاب دستگاه

شاید خیلی افراد لیزر های CO2 را لیزر صنعتی بدانند و این دستگاه ها را صرفا دستگاه های خانگی بدانند اما این یک دیدگاه اشتباه است . شما با استفاده از فاکتور های بالا باید دستگاه خود را انتخاب کنید . اگر برای انتخاب دستگاه نیاز به مشاوره دارید در بخش تماس با ما ، با ما ذر ارتباط باشید .

[/vc_column_text]

[/vc_column][/vc_row]

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 10 =