دسته‌بندی نشده

تاریخچه لیزر و دستگاه های لیزر فایبر

تارخچه لیزر

امروزه لیزر در همه جا وجود دارد، از روش های پزشکی گرفته تا فروشگاه های سوپرمارکت و فرآیندهای صنعتی سنگین، اما در سال 1960، اولین لیزر کارآمد به عنوان “راه حلی به دنبال یک مشکل” توصیف شد که توانایی تولید یک پرتوی شدید و باریک را داشت .

چندین نوع لیزر در مدت زمان کوتاهی اختراع شد. لیزرهای فایبر اولین بار در سال 1961 توسط الیاس اسنیتزر به نمایش گذاشته شد. فرآیند برش لیزری گازی با استفاده از مخلوط دی اکسید کربن، اولین بار در سال 1964 در آزمایشگاه بل توسط کومار پاتل اختراع شد. فرآیند لیزر کریستالی برای برش، همچنین در آزمایشگاه بل در سال 1964 توسط مهندس دیگری به نام J. E. Geusic ایجاد شد.

برای مشاهده انواع لیزر به پست انواع لیزر کدامند مراجعه کنید .

کشف برش لیزری گازی

تاریخچه برش لیزر از سال 1965 شروع می شود، زمانی که وسترن الکتریک اولین لیزر تولیدی را با استفاده از لیزر برای سوراخ کردن قالب های الماس معرفی کرد.

اولین آزمایش در مورد برش لیزری با کمک گاز در سال 1965 انجام شد که ایده پیتر هولدکرافت، معاون مدیر علمی TWI (موسسه جوشکاری) در کمبریج، انگلستان بود. در این آزمایش ها از یک لیزر گازی 300 واتی CO2 در آزمایشگاه تحقیقات الکترونیکی در هارلو استفاده کردند. لیزر برای کاربردهای نظامی در نظر گرفته شده بود اما کاربردهای صنعتی بالقوه نیز در نظر گرفته شده بود. برش ها با استفاده از گاز کمکی اکسیژن در فولاد ابزار پر کربن و فولاد ضد زنگ تا ضخامت 2.5 میلی متر با سرعت تا 1 متر در دقیقه انجام شد.

در اواخر دهه 1960، برش لیزری گازی برای برش فلز استفاده می شد، چیزی که لیزرهای CO2 در ابتدا قادر به انجام آن نبودند.

موارد استفاده برای لیزرهای فایبر

لیزرهای فیبر تقریباً به دو دهه توسعه نیاز داشتند تا اینکه اولین دستگاه های تجاری در اواخر دهه 1980 در بازار ظاهر شوند. آنها اکنون برای بسیاری از کاربردها از جمله برش، جوشکاری، تولید مواد افزودنی (چاپ سه بعدی) و به عنوان حسگر استفاده می شوند. شدت پرتو، مدت زمان و خروجی حرارت لیزر فایبر را می توان به دقت کنترل کرد.

لیزرهای فایبر

لیزرهای فایبر

برش لیزری فایبر

فایبر جدیدترین شکل موجود برش لیزری است که به عنوان ماشین‌های تجاری تنها در سال 2009 وارد بازار شدند. در سال 2007 سالوگنینی، یک شرکت فناوری ایتالیایی، شروع به بررسی پتانسیل استفاده از فناوری لیزر فیبر برای برش ورق‌های فلزی کرد. آن‌ها سرمایه‌گذاری زیادی در ساخت ماشین‌های برش لیزر CO2 داشتند، اما متوجه شدند که آنها فقط به بهبود عملکرد دست می‌یابند. لیزر فیبر L1Xe که قادر به برش فولاد تا ضخامت 18 میلی متر است، در نمایشگاه EuroBlech در سال 2008 به جهان معرفی شد. Salvagnini اولین برش لیزری فیبر خود را در مارس 2009 به بازار ارسال کرد.

 

در تاریخ کوتاه برش لیزری، جهش های عظیمی صورت گرفته است و فناوری همچنان در حال توسعه است، با جدیدترین لیزرهای فایبر قادر به برش فلزات یا ضخامت 100 میلی متر هستید . علاوه بر این، در سال های اخیر دستگاه های برش لیزر خانگی و اداری بیشتر در دسترس قرار گرفته اند. برش لیزری که زمانی فقط برای صنعت مقرون به صرفه بود، اکنون برای مشاغل کوچک، سازندگان و حتی استفاده خانگی در دسترس است.

منابع :

https://www.spilasers.com/application-cutting/a-history-of-laser-cutting/

https://www.industrial-lasers.com/cutting/article/16485670/the-rise-of-fiber-laser-cutting[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + نه =